Podstawą skutecznej regeneracji jest bezbłędna diagnostyka i ustalenie przyczyny uszkodzenia turbosprężarki. Poniżej prezentujemy Państwu najczęściej występujące przyczyny awarii. Zachęcamy również do kontaktu telefonicznego lub elektronicznego z naszym serwisem turbosprężarek<. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania.

OPIS NAJCZĘSTSZYCH PRZYCZYN AWARII

Ciała obce

Często zdarza się, że obcy materiał wpada do korpusu wydechowego lub ssącego turbiny powodując uszkodzenia wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układu ssącego i wydechowego silnika. Pod żadnym pozorem i w żaden sposób nie wolno samodzielnie prostować łopatek wirnika. Układ wirujący wymaga wyważenia dynamicznego, przy zastosowaniu specjalnie zaprojektowanych do tego, bardzo precyzyjnych urządzeń!!!

Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem.

Występowanie głębokich rys na łożyskach spowodowane jest przez zanieczyszczony olej. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń należy stosować olej i filtry wysokiej jakości oraz koniecznie wymieniać je zgodnie z zaleceniami producenta (nie zaszkodzi częściej), jak również po każdej naprawie turbosprężarki.

Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

  • zniszczony, zużyty, zablokowany lub po prostu niskiej jakości filtr oleju;
  • zużycie silnika (często silniki nadające się do remontu kapitalnego);
  • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju;
  • niską jakość oleju silnikowego.
Krótkie zaniki w doprowadzaniu oleju i brak odpowiedniego ciśnienia oleju.

Wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk spowodowane jest przez krótkie zaniki w doprowadzaniu oleju. Przyczyną takiego zjawiska może być:

  • uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem;
  • wymiana oleju i filtra oleju;
  • długi okres nieużywania samochodu;
  • nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki;
  • niskie ciśnienie oleju;
  • zanieczyszczenie oleju np. paliwem lub płynem do chłodnic.

Ponadto znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki objawy przebarwienia.

Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, a przyczyną może być:

  • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę;
  • niesprawna pompa olejowa;
  • niski poziom oleju w misce olejowej;
  • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu.
Przegrzanie.

Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.